Τρίτη, 19 Οκτωβρίου 2010

ΜΕ΄ ΔΗΜΗΤΡΙΑ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

                                                                     
Εξώφυλλο του Προγράμματος     

Στα πλαίσια των ΜΕ΄Δημητρίων , αρχίζει την Πέμπτη  στο αμφιθέατρο του Πατριαρχικού Ιδρύματος Πατερικών Μελετών το ΚΔ΄ Διεθνές Επιστημονικό Συμπόσιο που διοργανώνουν η Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή Βλατάδων και ο Δήμος Θεσσαλονίκης.
Γενικό θέμα του συμποσίου:«Χριστιανική Θεσσαλονίκη» και ειδικό θέμα: «Το κίνημα των Ζηλωτών και η Χριστιανική Θεσσαλονίκη τον 14ο αιώνα» το οποίο  θα εξεταστεί σε τέσσερις ενότητες: Ιστορία,  Θεολογία,  Κοινωνιολογία,  Δίκαιο,  από διακεκριμένους επιστήμονες.
 Την εναρκτήριο συνεδρία θα εκφωνήσει ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Ευάγγελος Χρυσός.


                                              Μονή Βλατάδων

Οι εργασίες θα διαρκέσουν από τις 21 μέχρι τις 23 Οκτωβρίου. Η έναρξη του Συμποσίου θα γίνει στις 7 το απόγευμα της Πέμπτης με μήνυμα της Α. Θ Παναγιότητος  του Οικουμενικού Πατριάρχου Κ.κ. Βαρθολομαίου.

Ο χώρος υποδοχής-είσοδος του Πατριαρχικού Ιδρύματος
Τα ονόματα των καθηγητών του ΑΠΘ κ. Γεωργίου Μαρτζέλου (Διευθυντής του Π.Ι.Π.Μ.), Βασιλείου Κουκουσά, Χρυσόστομου Σταμούλη, Βασιλείου Γιούλτση, Ελένης Τούντα, Κωνσταντίνου Χρήστου αναφέρονται μεταξύ άλλων στον κατάλογο των εισηγητών.

Το Μουσικό Πρόγραμμα θα καλύψει η Χορωδία της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. υπό τη διεύθυνση του αιδεσιμολογιωτάτου καθηγητού κ. Σπυρίδωνος Αντωνίου.
Πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής, ο Μητροπολίτης Τυρολόης και Σερεντίου κ. Παντελεήμων Ροδόπουλος, καθηγητής Πανεπιστημίου.

Γραμματειακή υποστήριξη: Πρεσβύτερος κ. Πέτρος Κονόνιουκ., Πρεσβύτερος δρ. κ. Γαβριήλ Μαντρίλα , κ.Νικόλαος Γιάνναρος Γραμματέας Π.Ι.Π.Μ. ,Θεολόγος , υποψήφιος Διδάκτορας ΑΠΘ.

                                                                                                           Μαριάνθη Βάμβουρα-Γιάνναρου 

9 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Γενικό θέμα του συμποσίου:«Χριστιανική Θεσσαλονίκη»

Κι από την άλλη μεριά με μια αντιπρύτανη ( καθηγήτρια της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. ) να ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΙ την πραγματοποίηση Αγιασμού στον χώρο του πανεπιστημίου !
Άκουσον , άκουσον : Μια καθηγήτρια της Θεολογικής ( ! ) παρακαλώ σχολής , να ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΙ στους ενδιαφερόμενους φοιτητές (συντονιστικό) να κάνουν Αγιασμό με την έναρξη της νέας ακαδημαϊκής περιόδου . Αυτό δεν ξανάγινε !
Μήπως είναι και προσκεκλημένη στο Συμπόσιο ; Γούστο έχει να μας μιλήσει και η κυρία αυτή για την Χριστιανική Θεσσαλονίκη !!!
Εύχομαι καλή επιτυχία στις εργασίες του Συμποσίου και καλή δύναμη στους διοργανωτές .Θα προσπαθήσουμε να είμαστε εκεί .

Φώτης

Αστοριανή είπε...

...αυτά τα "ζιζάνια" δεν γίνεται να λείπουν;

Μαριάνθη μου,
δεν γνωρίζω τον κύριο Φώτη,
νομίζω ότι έχει μεγάλο δίκιο!

Χαιρετισμούς,
μου λείπεις,
Υιώτα,
αστοριανή,
ΝΥ

Μαριάνθη είπε...

Όπως αντιλαμβάνεστε κ. Φώτη το Συμπόσιο που γίνεται από τη Μονή Βλατάδων στα πλαίσια των Δημητρίων (είναι πλέον θεσμός και όχι κάτι καινούριο, με πρακτικά κ.τ.λ) δεν έχει καμιά σχέση με την τακτική της εκάστοτε καθηγήτριας, ή καθηγητή ή όποιου άλλου, του καθενός γενικά. Είναι έτερον εκάτερον. Το θέμα του Αγιασμού που μας αναφέρετε και το οποίο δεν γνωρίζω, ασφαλώς έτσι όπως το θέτετε είναι απαράδεκτο. Όπως απαράδεκτες είναι κατά τη γνώμη μου και οι εκάστοτες φωνές που υποστηρίζουν την καθήλωση των εικόνων από σχολεία και άλλους χώρους δημόσιους στην Ελλάδα. Αυτά όμως είναι άλλα θέματα και όχι του παρόντος.Η ανάρτηση τούτη, έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα για όσους ενδιαφέρονται και θα ήθελαν να παρακολουθήσουν. Εννοείται πως όποιος δεν εγκρίνει πρόσωπα, πράγματα και καταστάσεις απέχει. Ομολογώ και πάλι πως δυσκολεύεται η σκέψη μου να συνδέσει το Συμπόσιο στο χώρο που γίνεται με την καθηγήτρια που λέτε και τον Αγιασμό στο Πανεπιστήμιο. Γνωρίζουμε δε πως ο κόσμος δεν είναι δυστυχώς αγγελικά πλασμένος, περισσεύει η υποκρισία και ως εκ τούτου δεν μας εκπλήσσει τίποτε πλέον.
Χαίρομαι που περάσατε και αν παρεβρεθείτε στο Συμπόσιο καλή παρακολούθηση.

Μαριάνθη είπε...

Καλώς την εκλεκτή και ιδιαιτέρως αγαπητή μου Γιώτα!!
Σε παραπέμπω στην απάντησή μου στον κ. Φώτη.
Όμως τι εννοείς λέγοντας ζιζάνια;
Ασφαλώς και έχει δίκιο ο κ. Φώτης να είναι υπέρ του Αγιασμού. Αν αυτά καταργηθούν χανόμαστε....Αλλά δε σημαίνει πως επειδή δεν επέτρεψαν κατά τα λεγόμενα να γίνει Αγιασμός, δε θα γίνονται συνέδρια, συμπόσια ή όποιες άλλες εκδηλώσεις γύρω από τον Χριστιανισμό.
Ακόμη κι αν αυτοί που κάνουν ομιλίες , ή εισηγήσεις ή συγγράφουν βιβλία αλλά ο βίος του απέχει από όσα υποστηρίζουν, ακόμη και τότε δεν μπορούμε να καταργήσουμε τις όποιες εκδηλώσεις. Ο καθένας ακούει, διαβάζει, κρίνει και αξιοποιεί κατά το δοκούν τις προσλαμβάνουσές του. Εξάλλου η πίστη δεν είναι μετρήσιμη και μόνον ο Ιησούς Χριστός γνωρίζει και μπορεί να κρίνει τα μέσα και τις προθέσεις του καθενός.
Σε φιλώ Γιώτα μου και στέλνω ιδιαίτερους χαιρετισμούς στον καλό μας χορευτή Δημήτρη.Νομίζω πρέπει να ανταμώσουμε και δω στην Ελλάδα να έχουμε υγεία για να ρίξουμε γυροβολιές.

pylaros είπε...

Αγαπητή μου Μαριάνθη,
Με όλο μου το σέβας προς εσας και στον κύριο Φώτη δηλώνω αναρμόδιος, να εκφέρω μια οποιαδήποτε γνώμη, δεν είμαι γνώστης του θέματος, ούτε στην Ελλάδα στο μάθημα θρησκευτικών του καιρού εκείνου μας είχαν διδάξει κάτι τι παρόμοιο ούτε έτυχε ποτέ να διαβάσω κάτι σε αυτό το θέμα.
π.χ. πολλές φορές εδώ στις εφημερίδες βλέπω τη λέξη Σταυροπηγιακή, μετά τίτλους Ιερωμένων άγνωστων για εμένα λέξεων, υποθέτω ότι θα είναι αρχαίων μεταχριστιανικών πόλεων...
Εδώ σταματά ο νους μου... Ε! τι να πω και να εξηγήσω αν ποτέ στην νέα γεννιά μας το νόημα κάθε τίτλου;

Σας εύχομαι καλή επιτυχία πάντοτε με ειλικρίνεια και αγάπη.

Γαβριήλ

Thalassenia είπε...

Τον τόπο που σε φιλοξενεί επισκέπτομαι συχνά και μου αρέσει πολύ.
Τον τόπο που σε γέννησε μένει να δω από κοντά.
Εύχομαι να γίνει, γιατί οι πληθώρα των θυρών που είδα πιο πίσω με τρέλανε.
Είναι το αγαπημένο μου θέμα.

Σε χαιρετώ.

Μαριάνθη είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Μαριάνθη είπε...

Τίτλοι και παρατίτλοι λοιπόν κ. Γαβριήλ που μπερδεύουν αλλά έτσι είναι στη γλώσσα της Εκκλησίας.(Δεν εξετάζω βέβαια τώρα αν είναι καλώς ή κακώς, άλλοι τα όρισαν)
Η Μονή Βλατάδων είναι σταυροπηγιακή Μονή, που σημαίνει πως εξαρτάται απευθείας από το Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης. Σύμφωνα με την παράδοση, στον τόπο που ιδρύονταν μοναστήρια, κατά τη θεμελίωση, τοποθετούνταν στο χώρο σταυρός ("σταυρός πήξαιτο")τον οποίο έστελνε ο εκάστοτε Πατριάρχης και έμεινε έτσι η ορολογία αυτή.
Είναι από τα βυζαντινά μοναστήρια-μνημεία της πίστης μας πια που υπάρχουν στη Θεσσαλονίκη με ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Τώρα το , Πατριαρχικό Ιδρυμα Πατερικών Μελετών, το οποίο ιδρύθηκε το 1965, αποτελεί Θεολογικό Επιστημονικό Ιδρυμα του Οικουμενικού Πατριαρχείου και στις δραστηριότητές του προέχουν η ολοκλήρωση της φωτογράφησης των χειρογράφων του Αγίου Ορους καθώς και η φωτογράφηση των χειρογράφων άλλων μοναστικών καθιδρυμάτων και βιβλιοθηκών, η συλλογή διαφανειών (slides) μικρογραφιών των χειρογράφων, η συνέχιση της έκδοσης του επιστημονικού περιοδικού "Κληρονομία", η έκδοση ορισμένων σειρών θεολογικών δοκιμίων και μελετημάτων, λειτουργικών κειμένων και εγχειριδίων εκκλησιαστικής μουσικής, καθώς και η διοργάνωση συνεδρίων, διαλέξεων και μαθημάτων, σε συνεργασία με επιστημονικούς φορείς και προγράμματα ερευνών.
Είναι δηλαδή άλλο πράγμα η Μονή Βλατάδων και άλλο το Πατριαρχικό Ίδρυμα. Βρίσκονται όμως στον ίδιο χώρο(το ένα δίπλα στο άλλο).Γιαυτό και το Συμπόσιο της Μονής φυλοξενείται στο αμφιθέατρο του Ιδρύματος.Αυτά εν ολίγοις γιατί νομίζω πως σε κούρασα αλλά τα έγραψα για να πάρεις κάποιες πληροφορίες καθότι ξέρω πως είσαι φιλομαθής και άνθρωπος που προτάσσει το νου, τη σκέψη και το πνεύμα.
Τι κάνετε αλήθεια;Πιστεύω να είστε όλοι σπίτι καλά. Καλό Σαββατοκύριακο με την αγάπη μου.

Μαριάνθη είπε...

Πολύ χαίρομαι που πέρασες καινούρια φίλη. Και με αγάπη στη θάλασσα (απ΄ότι καταλαβαίνω από το όνομα) αλλά και στην παράδοση. Είδες πώς ταιριάζουν οι άνθρωποι. Ραντεβού λοιπόν στο Πλωμάρι όποιο καλοκαίρι θες να σε ξεναγήσω.